Kiewie in de klas!
Het project is opgebouwd in 4 fasen. Deze worden meestal in vier aaneensluitende weken doorlopen. De docent kan hierbij gebruik maken van de docentenhandleiding. Deze handleiding voorziet in handige tips en weetjes om de docent handvatten te geven over het thema van de betreffende week.
De kinderen werken in een interactief werkboek. Kiewie neemt hen mee, door middel van verschillende opdrachten, in de wereld van kinderen met een beperking. Het werkboekje biedt ruimte voor het invullen van de oefeningen, maar ook voor het beschrijven of tekenen van de ervaring gedurende deze vier weken. Het werkboek is een mooie blijvende herinnering voor de kinderen aan het Kiewie-project. In de laatste week sluit het project af met een groot vloerspel dat door de hele klas wordt gespeeld. Het doel van dit spel is kinderen de ervaringen van afgelopen te laten verwerken en het project op een passende wijze af te sluiten.
Middels het project maken kinderen op een speelse manier kennis met een doelgroep die hen vaak onbekend is.
Daarnaast biedt het ruimte aan kinderen die wel te maken hebben met een broer of zus met een beperking, hierover te praten. Het draagt bij aan het begrip van de klasgenoten en de kinderen voelen zich beter begrepen. Dit geldt ook voor de kinderen die zelf moeilijkheden hebben in de klas. Kortom een project dat op veel fronten het verschil kan maken.
Zowel de kennismaking met kinderen met een beperking als de educatieve grondslag van het project, maken dat kinderen op jonge leeftijd en spelenderwijs bewust worden van integratie en participatie.
Je mag ook best meedoen, als je een beetje anders bent.
Uit welke fasen bestaat het project?
Week 1: Wat is nou eigenlijk een beperking? Wanneer ben je anders dan een ander? De handvatten die hierbij geboden worden zijn een presentatie, wanneer er geen kinderen in de klas zijn die iemand kennen met een beperking. Daarnaast is Kiewie hier het grote voorbeeld, een vogel die niet kan vliegen. Kinderen leren nadenken over bijzonderheden van anderen en of dat raar, vreemd of eng is. Daarbij is het doel hen inzicht te geven in het feit dat eigenlijk niemand precies hetzelfde is en dat je toch heel erg leuk kunt zijn.
Week 2: Communicatie staat centraal. Hoe kun je nou met elkaar praten als je elkaar niet kan horen? Of hoe kun je met iemand praten die niet kan praten? Spelenderwijs leren zij middels gebarentaal, muziek en symboliek op welke manieren je met elkaar kunt communiceren. Speciaal voor deze week is het Kiewielied geschreven. Ontzettend warm en gezellig Lied dat gaat over Kiewie.
Week 3: Tijd voor de ontmoeting! Kinderen van de basisschool gaan in groepjes op bezoek bij mensen met een beperking. Dit kan zijn bij St. Zelo, Frekie's, Beeldkracht of het Teugeltheater. Alle vier deze locaties ondersteunen mensen met een beperking. De kinderen gaan hier diverse activiteiten ondernemen en maken kennis met de mensen op deze locaties. De ervaring leert dat kinderen al snel met elkaar gaan spelen en de ontmoetingen leveren heel veel waardevolle momenten op. U kunt dit teruglezen op de Facebook pagina of onder Kiewiepraat!
Week 4: Een ontzettend leuk vloerspel! Daar gaan we niet teveel over verklappen!
Bent u enthousiast geworden? Neem dan vrijblijvend contact op via kiewieproject@gmail.com. Of vraag op de site een ontzettend leuk informatiepakket aan!
De kinderen werken in een interactief werkboek. Kiewie neemt hen mee, door middel van verschillende opdrachten, in de wereld van kinderen met een beperking. Het werkboekje biedt ruimte voor het invullen van de oefeningen, maar ook voor het beschrijven of tekenen van de ervaring gedurende deze vier weken. Het werkboek is een mooie blijvende herinnering voor de kinderen aan het Kiewie-project. In de laatste week sluit het project af met een groot vloerspel dat door de hele klas wordt gespeeld. Het doel van dit spel is kinderen de ervaringen van afgelopen te laten verwerken en het project op een passende wijze af te sluiten.
Middels het project maken kinderen op een speelse manier kennis met een doelgroep die hen vaak onbekend is.
Daarnaast biedt het ruimte aan kinderen die wel te maken hebben met een broer of zus met een beperking, hierover te praten. Het draagt bij aan het begrip van de klasgenoten en de kinderen voelen zich beter begrepen. Dit geldt ook voor de kinderen die zelf moeilijkheden hebben in de klas. Kortom een project dat op veel fronten het verschil kan maken.
Zowel de kennismaking met kinderen met een beperking als de educatieve grondslag van het project, maken dat kinderen op jonge leeftijd en spelenderwijs bewust worden van integratie en participatie.
Je mag ook best meedoen, als je een beetje anders bent.
Uit welke fasen bestaat het project?
Week 1: Wat is nou eigenlijk een beperking? Wanneer ben je anders dan een ander? De handvatten die hierbij geboden worden zijn een presentatie, wanneer er geen kinderen in de klas zijn die iemand kennen met een beperking. Daarnaast is Kiewie hier het grote voorbeeld, een vogel die niet kan vliegen. Kinderen leren nadenken over bijzonderheden van anderen en of dat raar, vreemd of eng is. Daarbij is het doel hen inzicht te geven in het feit dat eigenlijk niemand precies hetzelfde is en dat je toch heel erg leuk kunt zijn.
Week 2: Communicatie staat centraal. Hoe kun je nou met elkaar praten als je elkaar niet kan horen? Of hoe kun je met iemand praten die niet kan praten? Spelenderwijs leren zij middels gebarentaal, muziek en symboliek op welke manieren je met elkaar kunt communiceren. Speciaal voor deze week is het Kiewielied geschreven. Ontzettend warm en gezellig Lied dat gaat over Kiewie.
Week 3: Tijd voor de ontmoeting! Kinderen van de basisschool gaan in groepjes op bezoek bij mensen met een beperking. Dit kan zijn bij St. Zelo, Frekie's, Beeldkracht of het Teugeltheater. Alle vier deze locaties ondersteunen mensen met een beperking. De kinderen gaan hier diverse activiteiten ondernemen en maken kennis met de mensen op deze locaties. De ervaring leert dat kinderen al snel met elkaar gaan spelen en de ontmoetingen leveren heel veel waardevolle momenten op. U kunt dit teruglezen op de Facebook pagina of onder Kiewiepraat!
Week 4: Een ontzettend leuk vloerspel! Daar gaan we niet teveel over verklappen!
Bent u enthousiast geworden? Neem dan vrijblijvend contact op via kiewieproject@gmail.com. Of vraag op de site een ontzettend leuk informatiepakket aan!